Concept doorbreekt ‘glazen kunstplafond’
‘Woest’. Dat is het thema van de ZomerExpo in het Gemeentemuseum Den Haag, die onlangs haar poorten opende. Het is een boeiend geheel geworden van heel uiteenlopende kunstvormen, technieken en materialen. Er is werk te zien van professionals én amateurkunstenaars. Daarmee doorbreken de organisatoren het ‘glazen kunstplafond’.
Behoor je als beeldend kunstenaar niet tot het topsegment? Dan valt het niet mee om je werk onder de aandacht van een breed publiek te brengen. Ons land telt namelijk heel veel kunstenaars. Zo’n 500.000, schat de Nationale Associatie voor Beeldend Kunstenaars (NABK). Onder die groep vallen niet alleen de circa 5.000 tot 6.000 beroepskunstenaars.
Weinig kanalen om kunst te promoten
Er zijn ook nog 50.000 à 60.000 serieuze amateurkunstenaars. Dat zijn mensen die jaarlijks meer dan 15 uur per week met beeldende kunst bezig zijn. En verder is er nog een groot aantal hobby- en seizoenkunstenaars. Samen produceren zij heel wat kunst. Maar jammer genoeg zijn er relatief weinig kanalen om al die werken te presenteren.
Veel kunst blijft onder de radar
Zo blijft veel mooie kunst onder de radar. Soms voor altijd. Ik heb genoeg professionele en amateurkunstenaars ontmoet die zolders, kelders en bergingen vol werkstukken hebben. Goed werk dat maar niet verkocht wordt. Wat zal daar uiteindelijk mee gebeuren? Verdwijnt het in de afvalcontainer, zoals nu dreigt voor kunst uit het BKR-tijdperk? Zonde…
Anoniem inschrijven op ZomerExpo
Het ZomerExpo-concept van het Gemeentemuseum en ArtWorlds doorbreekt die scheiding tussen topsegment en ‘gewone’ kunstenaars. Alle Nederlandse kunstenaars, rijp en groen, mogen zich anoniem inschrijven. Tijdens een aantal voorrondes selecteert een deskundige jury hun interessantste werken. Die krijgen een plaatsje in het Gemeentemuseum. De bezoekers kunnen die kunstwerken kopen.
‘Kleine’ kunst tussen Grote Jongens
Dit jaar schreven maar liefst 1.800 kunstenaars zich in voor de voorrondes. De 40 juryleden kregen niet minder dan 3.000 ‘woeste’ werkstukken te zien. De oogst bestond uit 277 kunstwerken, waaronder 22 beelden. Die staan in de museumtuinen, ‘gewoon’ tussen beelden van Grote Jongens als Donald Judd, David Bade en Henry Moore.
Niveau ZomerExpo is hoog
Het niveau van de oogst is hoog. Dat zag ik al tijdens de voorrondes, waaraan het tv-programma Kunstuur aandacht besteedde.
Er kwam veel verrassends voorbij, vaak van volkomen onbekende kunstenaars. En niet geselecteerde werkstukken kregen nog een tweede kans. Per voorronde is een ‘Salon des Refusés’ samengesteld. Die tentoonstellingen hebben inmiddels plaatsgevonden. Ook daar was interessant werk te zien.
Je kunst geweigerd? Het kan verkeren…
Met die Salons grijpt de ZomerExpo terug op de allereerste Salon des Refusés. Die vond in 1863 in Parijs plaats. Er waren werken te zien van onder andere Manet, Whistler en Cézanne, die destijds niet werden toegelaten tot de prestigieuze Salon des Indépendents. Maar het kan verkeren: de geweigerde werken van toen hangen nu in ’s werelds meest prominente musea…
Extraatje ZomerExpo: stimuleringsprijzen
Als extra steuntje in de rug maken de Gemeentemuseum-kunstenaars kans op enkele stimuleringsprijzen. De belangrijkste is de Publieksprijs (€ 5.000,-). Gedurende de tentoonstelling kunnen bezoekers hun stem uitbrengen op hun favoriet. De andere prijzen die op 20 september worden uitgereikt, zijn de Museumprijs (€ 3.500,-) en de Oplageprijs (€ 2.500,-).
Steuntje in de rug van beeldende kunst
Al met al is het ZomerExpo-concept dus een prima initiatief om de beeldende kunst onder het topsegment wat te stimuleren. De editie-2015 is mogelijk gemaakt dankzij de steun van het VSBfonds, het Fonds voor Cultuurparticipatie, Fonds 1818 en de BankGiro Loterij. U kunt de tentoonstelling nog t/m 25 september bezoeken. Ik zeg: doen!
Renske