Vrouwenmarketing: sleutel tot een lucratieve doelgroep

Renske Cramer Creatief artikel over vrouwenmarketing. Foto van een kledingrek in een winkel.

Portret van Renske CramerVrouwenmarketing is niet zo makkelijk. De doelgroep is erg heterogeen en behoorlijk kritisch. Vrouwen laten zich niet zo makkelijk overtuigen en binden zich niet snel aan een merk.
 
 

Jammer voor marketeers, want vrouwen vormen een heel interessante doelgroep. Ze beslissen in 80 tot 90% (!) van de gevallen over aankopen. Online zijn ze wereldwijd goed voor meer dan 60% van alle transacties. En dan hebben we het niet alleen over consumentenbestedingen (b2c), maar ook over zakelijke aankopen (b2b).

Ook ‘mannendingen’ zijn in trek

Vrouwen kopen ook goederen en diensten waarvan je misschien zou verwachten dat ze nog vooral door mannen worden aangeschaft. Zoals verzekeringen en andere financiële producten, gereedschap, computers en auto’s. Wie zulke producten en diensten verkoopt, doet er dus goed aan zijn marketingpijlen ook te richten op vrouwenmedia.

Wat tips voor vrouwenmarketing:

  • vrouwen willen meestal meer (en vooral eerlijke!) informatie over producten en diensten dan mannen
  • ze hechten meer aan vergelijkingsmogelijkheden en meningen van anderen. Ze letten goed op serieuze productreviews
  • wees niet te opdringerig met uw uitingen, want dat stoot vrouwen af
  • vrouwen willen een goede service. Voor, tijdens en na transacties!
  • vraag vrouwen naar hun mening! Zo betrekt u hen sneller bij uw merk

Rijpere vrouwen nog interessanter

Vrouwen van 50 jaar en ouder zijn zo mogelijk nóg interessanter. Ze hebben niet zelden meer geld dan jongere vrouwen. En ze geven dat graag uit aan dingen en diensten die het leven veraangenamen. Temeer daar ze meestal meer tijd hebben om ervan te genieten. De kinderen zijn immers wat ouder en behoeven minder aandacht. Verder kopen deze vrouwen vaak producten en diensten voor onder andere hun naasten in. En het leuke is: het aantal 50-plussers stijgt explosief!

Vrouwenmarketing blijft achter 

Terwijl de aandacht voor seniorenmarketing eindelijk wat toeneemt, blijft specifieke vrouwenmarketing in Europa achter. En áls marketeers vrouwen zien als een aparte doelgroep, focussen ze vaak op vrouwen van 20 tot 49 jaar. Wat een gemiste kansen…

Zet vrouwen in voor vrouwenmarketing!

Wat ook helpt, is vrouwen inzetten voor vrouwenmarketing. Het is niet voor niets dat veel Amerikaanse bedrijven een aparte, vrouwelijke marketingmanager in dienst hebben voor vrouwen! Ze kennen de doelgroep en voelen goed aan hoe ze de diverse segmenten het best kunnen benaderen. Want vrouwen van 20 jaar benader je nu eenmaal anders dan vrouwen van 55…
 
Renske

 
 
Dit artikel is eerder in gewijzigde vorm verschenen op mijn zakelijke website.