• ‘Een evenwicht’, een van mijn digitale schilderijen. Het is gemaakt met Paint. Meteen meer schilderijen bekijken? Scroll naar beneden. Daar vindt u een complete galerie!
Gevoelens en emoties uiten, opvattingen ventileren en gebeurtenissen verwerken in de vorm van (semi-)abstracte schilderijen. Dat is wat ik beoog met mijn beeldend werk. Waarom ik het liefst (semi-)abstract werk? Met dergelijke beelden kan ik gevoelens, emoties e.d. het beste weergeven. Maar ik probeer wel herkenbare elementen in mijn werk aan te brengen, zodat de toeschouwer aanknopingspunten heeft voor de interpretatie van mijn schilderijen.
Zoals u kunt lezen op de pagina Beeldende kunst: een vorm van meditatie, houd ik me al heel lang bezig met (semi-)abstracte beeldende kunst. Zowel passief (genieten van het werk van kunstenaars) als actief (zelf beeldend werk maken, vooral schilderijen).
Bezig zijn met kunst = meditatie
Beide vormen zijn voor mij een soort meditatie. Ik kom erdoor tot rust en ontwikkel nieuwe inzichten. Soms ontdek ik bijvoorbeeld opeens de oplossing voor een probleem waarmee ik al een hele tijd worstel. Bovendien krijg ik vaak ingevingen voor poëzie en proza. En uiteraard vormen mijn schilderijen een fijne uitlaatklep.
Van intuïtief schilderen naar ontwerpen
Vroeger werkte ik veelal intuïtief. Heel bevrijdend vind ik dat. Pure expressie, lekker je gevoel volgen. Soms doe ik dat nog wel eens. Maar die schilderijen zijn vaak minder aardig dan werkstukken waarbij ik een schets als uitgangspunt neem. Dus ik werk steeds vaker op basis van ontwerpen.
Abstraheer-app in mijn hoofd
Die ontwerpen voor schilderijen komen min of meer automatisch tot stand. Ik heb namelijk een soort stileer- en abstraheer-app in mijn hoofd. Als ik bijvoorbeeld naar een mooi landschap of een interessant object kijk, zie ik voor mijn geestesoog vrijwel meteen gestileerde en/of abstracte weergaven ontstaan.
Foto en schets als basis voor schilderijen
Dan maak ik eerst een foto van dat landschap of object. En vervolgens leg ik de gestileerde of abstracte weergave globaal vast in een schetsboekje of op mijn smartphone of tablet. Die zijn voorzien van een uitstekend teken- en schilderprogramma, SketchBook Pro van Autodesk. Thuis werk ik die ontwerpjes dan uit tot schilderijen.
Productie is gering
Mijn productie op het gebied van beeldende kunst is gering. Ik doe heel lang over het vervaardigen van werkstukken, zeker als het gaat om schilderijen. Ik vind het creëren van (semi-)abstracte kunst soms nog moeilijker dan het maken van figuratief werk. In alle fasen van de productie, van het ontwerp tot de laatste toetsjes, besteed ik vaak veel tijd aan het bijstellen van het concept.
Verwerking van oud zeer
Verder ben ik nogal perfectionistisch en dus niet gauw tevreden over een werkstuk… Daardoor belandt het overgrote deel van mijn schilderijen en tekeningen in de afvalcontainer. En wat overblijft, bewaar ik niet persé omdat ik die werkstukken goed vind. Ik behoud ze omdat ik er ‘iets’ mee heb. Er zit een belangrijk stukje van mezelf in. Vaak gaat het dan om de verwerking van oud zeer. Mijn leven ging niet bepaald over rozen…
Wat schilderijen bekijken?
Hier ziet u wat schilderijen die ik de afgelopen jaren heb gemaakt. Met enige regelmaat komen er nog wat werkstukken bij.
Recent werk
Ontleed landschap / Disassembled landscape (2020). (Acryl op doek, 75 x 115 cm.) Lees het bijbehorende gedicht
Wat ouder werk
Meditatief moment in zeven tijdlijnen / Meditative moment in seven timelines (2019). (Acryl op doek, 75 x 115 cm.) Lees het bijbehorende gedicht
Wat nog bruikbaar was, heb ik laten stollen / What could still be used, I let solidify (2017). (Acryl op doek, 40 x 40 cm.) Lees het bijbehorende gedicht
Een laatste schaduw en dan (#watisgebeurd) / A last shadow and then (#whathappened) (2016). (Acryl op doek, 75 x 115 cm.) Lees het bijbehorende gedicht
Een tint verder breekt de dag (maar de nacht zwijgt evenmin) / The next hue will break the day (but the night won’t be silent either) (2017). (Acryl op doek, 50 x 50 cm.) Lees het bijbehorende gedicht
Splijtlandschap / Splitting landscape (2015-2016). (Acryl, kunststofgranulaat en polyesterstrengen op doek, 70 x 100 cm.) Lees het bijbehorende gedicht
De verspanende technieken van de geest / The machining operations of the mind (2010). (Acryl op papier, 60 x 42 cm.) Lees het bijbehorende gedicht
Drie gedachten / Three thoughts (2008). (Acryl op doek, 50 x 60 cm.) Lees het bijbehorende gedicht